تورکمن صحرارویدادها

یاشاسین تورکمن صحرا، اما….

در تاریخ 8 آبان سالجاری برابر با 30 اکتبر 2019 مسابقه ای بین والیبالیست های اورمیه و گنبدقابوس در پایخت والیبال ایران یعنی گنبد برگزار گردید که با نتیجه 2-3 به نفع بازیکنان تورکمن صحرا تمام شد.

تا اینجای خبر مسرور کننده بود ولی چیزی که سبب نوشتن این سطور گردید انتشار عکسی از بازیکنان در حالی که انگشتان دستان خود با علامت “گرگ” به هوا بلند کردن شد.

“بوُزقورت/گرگ خاکستری” سمبل و توتم حیوان مقدسی است که ریشه در تاریخ باستانی تورکان دارد. گرگ بعنوان راهنمای قوم گم شده تورکان از جنگل و رسانیدن آنها به سرزمین پدری می باشد و به همین خاطر گرگ در بین تورکان از احترام خاصی برخوردار است. تورکان و از جمله تورکمن ها اسامی فرزندان را “قورت”، “قورت گلدی” می گذارند و وقتی نوزاد پسر بدنیا می آید بعنوان تبریک به پدر فرزند می گویند: “قورت توتدونگمی قوتلی بولسون” (گرگ گرفتی مبارک باشه)…

البته هر ملتی یک حیوان و یا پرنده ای را بعنوان توتم خویش داراست. در آلمان و آمریکا عقاب و شاهین …

ولی در ترکیه حزب اولترا ناسیونالیستی “میلیتچی حالق پارتی سی” که بطور مختصر MHP نامیده می شود با استقاده از این سمبل و بالا بردن انگشتان دست خود، را به اصطلاح باستانگرا نشان می دهد. راستش را بخواهید در تاریخ جنبش سیاسی سالهای اخیر تورکیه چماقداران و گروههای سیاه ترور این “حزب” بغیر از کشتن رهبران و انقلابیون چپ و سوسیالیست ها ضرب و شتم دانشجویان انقلابی در دانشگاهها و حتی تیراندازی بسوی تظاهرکنندگان و… هدف دیگری نداشته و ندارند، در واقع کارنامه سیاه ترور شکنجه شان بسیار قطور است . گفته می شود بنیانگذار این حزب “آلپ آرسلان تورکش” زمانی دادستان دادگاه های نظامی انگلستان در قبرس بوده، و همیشه در کنار کودتاچیان نظامی در آنکارا جای میگرفت. یکی از بهترین فرزندان تورکمن بنام “اوکتای نوبری” در دوم فوریه 1992 در شهر مرزی نوسایبین (در مرز سوریه]بدست “سازمان تروریستی ژیتم- میت” به ضرب گلوله کشته شد.

حزب MHP هیچوقت پلاتفرم سیاسی خاصی را اعلام نکرد، نه برنامه اقتصادی مخصوص به خود دارد و نه برای عدالت اجتماعی اساسنامه ای دارد و برای آن مبارزه می کند. در واقع نیروهای استعمارگر برای تسلط بر ترکیه با گرفتن رگ ناسیونالیستی تورکی این جریان را براه انداختند. هم اینک نیز این حزب با دنباله روی از اردوغان بدترین ضربه را به دمکراسی ترکیه وارد می کند. چماق بدستان این حزب همین چند روز پیش در یکی از خوابگاههای دانشجویی چند جوان کرد را صرف بخاطر کرد بودن لت و پار کردند و یا در بیمارستانی، یک مرد کرد را بخاطرکردی حرف زدن با همسرش مضروب کردند… روزنامه نگار معروف تورکیه ای بنام هرالد دینک بجرم ارمنی بودن در روز روشن در وسط خیابان به گلوله بسته شد که بعدا معلوم شد محرک این ترور جزو میلیت چی حالق پارتیسی بود.

ما نمی دانیم که آن چند نفری که بعداز مسابقه والیبال در گنبد به نشانه “بوزقورت” دستان خود را بالا بردند، آذربایجانی بودند یا تورکمن صحرایی. ولی ما خوب می دانیم که این نوع شکلک در آوردن در تورکمن صحرا و در بین جوانان تورکمن سابقه نداشته است.

ما به جوانان تورکمن صحرا هشدار می دهیم تا وقتی که اطلاع کاملی از یک جریان سیاسی نداشته باشند از آن جریان تقلید کورکورانه نکنند چرا که خوب می دانیم این نوع تقلید در تاریخ مبارزات اخیر مردم تورکمن صحرا منجر به کشت و کشتار گشت و تاوان سنگینی برای آن داده شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. چرا در خط تورکمنی به جای حرف c که در ترکی استانبولی و آذربایجانی معادل ج است از j، به جای ı از y، به جای y از ý استفاده میشه؟!! با همین تفاوتها، بسیاری از کلمات مشابه، متفاوت نوشته میشن.

    1. با سلام- متأسفانه در تورکمنستان بخاطر ترس و وحشت از انگ ملی گرایی- بخاطر پیروی از ترکیه- هم رنگ پرچم مان را سبز کردند هم الفبای بی معنی که در آن نه c هست و نه v و حتی ژ را از الفبای صربستانی و چکی بصورت Ž خلاصه خیلی قاراشمیشه- تصحیح آن در ایجاد یک حکومت دموکراتیک خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن