از خاطرات و تجربیات دیگرانتاریخیتورکمن صحراتورکمنستانسیاسی

سرنوشت مشترک رهبران ملی ملت تورکمن در دوسوی مرز!

ماه فوریه (بهمن) ماه خون و جنایت، ماه بزرگداشت یاد جانباختگان بهترین فرزندا ملت تورکمن در راه رسیدن به آمال ملی ملت خویش می باشد. نگاه تاریخ به ملت تورکمن همواره غضبناک بود، در هر مقطعی که خیزش گسترده مردمی در راه کسب آرمانها و بدست گرفتن سرنوشت خویش بدست خود بود، تاریخ رقم شومی بر پیشانی این ملت میزند. از تشکیل دولت ملی در تورکمستان در آغاز قرن بیستم- پیش از اشغال تورکمنستان توسط بلشویکها- توسط خان یموتها، عزیزخان ها و جنیدخان ها… گرفته تا برقراری نظام جمهوریخواهی برهبری عثمان آخون در تورکمنستان جنوبی…گرفته، در هر مقطعی که شورش عمومی آغاز می شود، این شور و شوق انقلابی توسط نیروهای خارجی و بکمک جاسوسان و پادوهای داخلی اش بخاک و خون کشیده می شوند.
در فوریه 1938 تقریبا تمامی رهبران و کادرهای سیاسی، تمامی آنهایی که در راه تشکیل جمهوری تورکمنستان شب و روز نمی شناختند و با تمام توش و توان خود در برپایی ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نوین برای ملت خویش مبارزه می کردند، بدست “رفقای کمونیست” ارسالی از مسکو تیرباران شدند

ماه فوریه (بهمن) برای تورکمنها در تورکمنستان جنوبی (تورکمن صحرا) نیز ماه حسرت و اندوه، بزرگداشت یاد جانباختگان رهبران ملی، یادآور ترورهای وحشتناک رژیمی ضدبشری علیه ملتی که تنها خواست آنها بدست گرفتن و تعیین سرنوشت خویش بدست خود و دفع غارتگران زالو صفت از سرزمین خود بود، می باشد. رژیم جمهوری اسلامی و ایدئولوژی تمامیت گرا و شوونیسم فارس و شیعی گری، همراه با فئودالها و ستاره بدوشان درباری که اینک بجای نشان ارتشی و قبه و پاگون به ریش و عمامه مزین شده بودند، دست در دست هم داده بهمراه پادوهای محلی شان (که حتی ارزش آوردن اسمشان را ندارند) و به دست دوستان نادانی که در یک سازمان سیاسی تجمع کرده با حرکات و مانورهای بیش از حد رادیکالی آب در آسیاب این جانیان ریختند. دشمن در کمین فرصت به شکار رهبران ملی دست می زند و توماج، مختوم، واحدی و جرجانی را جبونانه به اسارت می گیرد و بالاخره پس 10 روز شکنجه اجساد تیرباران شده آنها را در جنگل گلستان به زیر پل می اندازد.  (متن کامل مقاله در زیر)

ویدئوی مصاحبه با کمینه آتابای (فرزند غایغیسیز آتابایف)


فایل صوتی: ویژه برنامه رادیویی بمناسبت ترور رهبران ملی تورکمن، توماج و یارانش

متن کامل مقاله سرنوشت مشترک رهبران ملی

سرنوشت مشترک

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن