اخبار ویژهادبی - فرهنگیاز خاطرات و تجربیات دیگرانتورکمن صحرادوره رضاشاه

بیاد نخستین معلم تورکمن؛ عبدالباقی اشرفی

عبدالباقى اشرفى در آن زمان تقريباً سيزده ساله بود كه با تشويق مسئولان وقت مشغول به تحصيل مى شود. در سال 1310 ش. برادر بزرگش، ملا طاغى، تحصيل كردۀ  اسنقلى توركمنستان، با تهمت بى پايه و اساس يك فرد به ظاهر دوست، توسط نيروهاى دولتى در گميش تپه اعدام مى شود.

عبدالباقى اشرفى از طايفه توماج فرزند ميرقلى در سال 1288 ش.(شناسنامه 1291) در يكى از قديمى‌ترين روستاهاى جنوب رود اترك، باش يوسقا چشم به جهان گشود. نام مادرش حسل آرخ، دختر قربان دردى بود. خانواده اش در اوان كودكىِ ع.اشرفی به روستاى خواجه نفس كوچ مى كنند و در ضلع جنوب شرقى پل چوبى (تخته كؤپرى) ساكن مى شود. در آن زمان ميرقلى و شوخ باى (پدر كمك شيخى) از مردان متموّل خواجه نفس بودند. عبدالباقى مادرش را در سال 1297 و پدرش را سال 1298 از دست مى دهد. در چنين دورۀ بحرانى و تنهايى از حمايت و لطف و محبت خواهر بزرگش، آنا بى بى (اجكه) مادر خوجه قلى آخوند اعتصامى برخوردار مى شود. مدرسه ملى در دورۀ پهلوى اول حدود سال 1304 در گميش تپه افتتاح و تحصيل براى بچه ها اجبارى مى شود. عبدالباقى اشرفى در آن زمان تقريباً سيزده ساله بود كه با تشويق مسئولان وقت مشغول به تحصيل مى شود. در سال 1310 ش. برادر بزرگش، ملا طاغى، تحصيل كردۀ حوزۀ اسنقلى توركمنستان، با تهمت بى پايه و اساس يك فرد به ظاهر دوست، توسط نيروهاى دولتى در گميش تپه اعدام مى شود.

مدرسه دولتی بشیوسقه

عبدالباقى براى پرهيز از هرگونه اختلافات طايفه اى به زادگاهش باش يوسقا كوچ مى كند. اين حادثۀ غم انگيز مانع رسيدن او به هدفش نمى شود و درست در همان سال، موفق به اخذ مدرك ششم مى گردد و بعنوان اولين نفر استخدامى تركمن با مدرك ششم و حقوق بيست تومان براى مدرسه اردشير باش يوسقا از اداره معارف وقت ابلاغ تدريس مى گيرد. البته كسانى با نامبرده مدرك ششم در آن زمان گرفتند به نحوى ادامه تحصيل دادند و يا در ادارات ديگر آن زمان استخدام شدند. ع. اشرفی در سال 1310 با دختردايى اش، ماما جانِ آرخ (بيوه برادرش) ازدواج مى كند كه حاصل آن يك پسر به نام نور محمد (توت جان) است. ع. اشرفی در مدرسۀ پهلوى (ملى) مدت زمان كمترى تدريس كرد و غالباً در آرخ «دبستان كورس»، مدرسه “اردشير” باش يوسقا، به لحاظ محل سكونت و در مدرسۀ به لحاظ سكونت پدر زنش در پايه هاى دوم و سوم تدريس مى كند. سرانجام وى پس از مدت ها مبارزه با بيمارى سل، در سال 1323 در 35 سالگى دار فانى را وداع و به ديار باقى مى شتابد.

در حال حاضر آقاى عبدالباقى اشرفى كارشناس ارشد مالياتى مركز استان گلستان و نوۀ ملا طاغى، نام آن مرحوم را برخود دارد. و منصور اشرفى رئيس سابق انفورماتيك سرپرستى بانك ملت استان گلستان نوۀ آن شادروان مى باشد.

با تشكر از آقاى حاج عبدالله آهنگرى و آقاى تاج محمد اشرفى كه در تهيه اين متن اطلاعات زيادى در اختيار من گذاشتند.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن