احزاب و جمعیت هااز خاطرات و تجربیات دیگراناعلامیه هاتورکمن صحرارویدادها

یاد و خاطره یک راهپیمایی و تظاهرات دانش آموزان گنبد!

گزارشی از راهپیمایی دانش آموزان پیشگام مدارس گنبد در تاریخ یکشنبه 19/12/58

«در پی هجوم وحشیانه ارتش ضدخلقی و پاسداران ارتجاعی به شهر گنبد و کشتار بیرحمانه و فجیع فرزندان دلیر خلق ترکمن دانش آموزان پیشگام مدارس گنبد دست به تظاهرات گسترده ای زدند.

دانش آموزان پیشگام در ساعت 9 صبح روز یکشنبه 19/12 حرکت خود را از دبیرستان شهید بیژن جرنی آغاز کرده و طی دادن شعارهایی در جهت محکوم کردن کشتار فجیع رهبران ستاد و حمله به خانه و کاشانه مردم بی دفاع به دبیرستان مختوم قلى فراغي رسیدند. در این هنگام دانش آموزان این دبیرستان نیز به آنها پیوسته و همراه باهم به تظاهرات خود ادامه داده و به دبیرستان دخترانه کمینه رسیدند. پس از پیوستن دانش آموزان این دبیرستان به صف راهپیمایان، تظاهرات در خیابانهای اصلی شهر ادامه یافت. تظاهر کنندگان که عکسهایی از شهدای خود در دست داشتند با شعارهای خود لرزه بر اندام مهاجمین به شهر که ناظر بر تظاهرات و در گوشه و کنار شهر مستقر بودند می انداختند.

راهپیمایان پس از طی خیابانهای اصلی شهر به طرف مدرسه راهنمائی شهید قربان شفیقی رفتند و با پیوستن این مدرسه به جمع تظاهرکنندگان به حرکت خود ادامه دادند. شعارهای راهپیمایان یک لحظه قطع نمی شد. آنها عکسهای شهدای خود را به بر در و دیوار خیابانهای شهر نصب می کردند. شعارهای راهپیمایان مردم را تحت تأثیر قرار داده بود. راهپیمایان پس از رسیدن به مدرسه شبانه روزی ملانفس و پیوستن دانش آموزان این مدرسه به صف آنها اعلامیه کانون فرهنگی و سیاسی خلق ترکمن را تحت عنوان: «خلق ترکمن در انتخابات مجلس شورای ملی شرکت نمی کند!» برای مردم خواندند و سپس به حرکت خود ادامه دادند.

 دانش آموزان پیشگام مدارش گنبد در پایان راهپیمایی خود به مدرسه امیر کبیر رسیدند. و در این مدرسه اجتماع کردند سپس چند تن از دانش آموزان اعلامیه های مختلفی مبنی بر ادامه انقلاب از جمله اعلامیه های ستاد مرکزی شوراهای ترکمن صحرا و کانون فرهنگی و سیاسی خلق ترکمن و بیانیه های رزمندگان خلق ترکمن را قرائت کردند. آنها همچنین با شعارهای خود خروج پاسداران و بازگشت ارتش به پادگانها و بازگشایی مجدد ستاد مرکزی شوراها را خواستار شدند. در پایان قطعنامه که شامل خواست های زیر بودند را قرائت کردند:

عمده شعارهای راهپیمایان این بود:

ستاد خلق ترکمن سنگر زحمتکشان ایجاد باید گردد!

نقشبندی ساواکی اعدام باید گردد.

ستاد خلق ترکمن سنگر زحمتکشان علیه امپریالیسم

یا مرگ یا رهایی، ما با تواییم فدایی

 این تظاهرات که بیش از 3 ساعت به طول انجامید در ساعت12 ظهر خاتمه یافت.

متن قطعنامه:

  1. محاکمه عاملین ترور چهار تن از رهبران خلق ترکمن
  • خروج کامل پاسداران از شهر
  • جلوگیری از بازداشت و شکنجه و قتل مردم بیگناه و آزادی کلیه گروگانها.»

 از آرشیو: مرکز مطالعات تورکمن

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن