اخبار ویژهاز خاطرات و تجربیات دیگرانتورکمن صحراسیاسیملی - اجتماعی

در پی قتل 4 رهبر ستاد خلق ترکمن جسد 8 تن دیگر در بیابانهای گنبد پیدا شد

از سری جنایات ج. اسلامی علیه ملت تورکمن

ساعت دو‌نیم بامداد روز ۲۲ بهمن، بندر ترکمن محاصره شد و ساعت 6 صبح همان روز ۲۲ نفر در این منطقه دستگیر شدند که افراد مبارز نیز در میان آنان بودند

در ساعت پنج بامداد روز ۱۱٫۲۹/58 ماموران ارتشی به بهانۀ جستجوی اسلحه در بندر ترکمن و روستاهای اطراف به خانه‌های مردم ریختند و عده ای از جمله پدر نویسندۀ این سطور پرویز ایرانپور، یوسف قرجه و همچنین نازدردی نوشین را بازداشت کردند با این تو ضیح که بازداشت شدگان طی چند ساعت آینده آزاد خواهند شد و اما در پی این بازداشت های غیر قانونی نه تنها آزادی دستگیر شدگان عملی نشد، بلکه ارتش آنها را تحویل سپاه پاسداران بهشهر داد و سرانجام اجساد بازداشت شدگان در تاریخ 2/12/58 در گوشه و کنار شهر گنبد و اطراف آن پیدا شد

در پی کشف اجساد 4 تن از اعضای ستاد خلق ترکمن در نزدیکی بجنورد کسب اطلاع شد که ظرف چند روز گذشته اجساد ۸ نفر دیگر در اطراف گنبد پیدا شده است .

یک گزارش حاکی است که 3 جسد متعلق به پرویز ایرانپور، نازدردی نوشین و یوسف قره‌جه از چهره‌های مردمی و محبوب مردم ترکمن می‌باشد.

بعداز ظهر دیروز نیز به سپاه پاسداران گنبد اطلاع داده شد که اجساد 5 نفر از افراد ترکمن منطقه، دراطراف گنبد پیدا شده است.

فریدون خوزینی خواهرزاده پرویز ایرانپور، در تماس تلفنی با روزنامۀ اطلاعات جزئيات چگونگی کشته شدن ۳ تن از افراد ترکمن را فاش ساخت. وی گفت:

ساعت دو‌نیم بامداد روز ۲۲ بهمن، بندر ترکمن محاصره شد و ساعت 6 صبح همان روز ۲۲ نفر در این منطقه دستگیر شدند که افراد مبارز نیز در میان آنان بودند

این افراد به بهشهر انتقال یافتند و تا تاریخ دوم اسفند در این شهر در بازداشت بودند تا اینکه در این تاریخ ۲ تن از دستگیر شدگان بنام های “شیر محمد خو زینی” و “طاهر ایری [برادر کوچک نوشین] آزاد شدند اما از ترس اینکه مبادا شبانه هدف گلوله قرار گیرند، صبح روز بعد بهشهر را ترک کردند و خود را به بندر ترکمن رساندند.

این دو پس از ورود اعلام کردند که از بقیۀ دستگیر شدگان ۱۷نفررا سوار یک مینی‌بوس کردند و 3 نفر دیگر را بعنوان نبودن جا سوار یک دستگاه جيب لندرور کردند و بسمت گنبد حرکت دادند. بعدا مطلع شديم اجساد این 3 نفر که پرویز ایرانپور، نازدردی نو شین و یوسف قره‌جه نام داشتند، درنزدیکی امامزاده یحیی گنبد پیدا شده است .

این 3 نفر را بضرب گلوله کشته و سپس اجساد آنها را در این محل انداخته بودند.

بلوار امامزاده – محلی که ایرانپور، قرجه و نوشین تیرباران شدند.

مرحوم پدرم تعریف می کرد همینجا از یک جیپ پیاده کردن دستشون و چشمهاشون بسته بوده تیرباران میکنن بعد میبرن. محل انداختن اجساد با امامزاده تقریبا یک کیلومتر فاصله داره-عموی بزرگم بعد اینکه اونها (جلادان) رفتن میره اونجا روی خونهایی که ریخته خاک بریزه که جلادان آمدن این رو گرفتن دستاشو با چشمهاشو بستن که بکشنش. یکی از این همسایه‌های ما که کرُد قوچانه ازشون گرفته نذاشته بکشنش. خانه ما اون زمان تقریبا آخرین خونه های شهر بود از اینجا به بعد فقط کشاورزی و بیابان بود. (از خاطرات دوستم ک.ا)

 جسد یوسف قره‌جه را پنج شنبه گذشته (2 اسفند) به بندر ترکمن انتقال دادند و اجساد ایرانپور و نوشین نیز صبح و بعداز ظهر جمعه قبل تحويل بستگانشان گردید که همانروز به خاک سپرده شدند.

فریدون خوزینی در پایان به “اطلاعات” گفت: درحال حاضر در بندر ترکمن و بطور کلی در منطقه ترکمن صحرا ترس و وحشت حاکم است و اغلب جوانان و تحصيل کرده‌ها از این منطقه گریخته اند.

 کشف 5 جسد دیگر

بعداز ظهر دیروز درگنبد اعلام شد که اجساد 5 نفر درحالیکه آثار گلوله در بدن آنها دیده می شود، در اطراف گنبد بدست آمده است.

منتظری مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران نیز این مطلب را در گفتگویی با اطلاعات، تأیید کرد و گفت:

 که در انتظار کسب نتیجه از ژاندارمری و شهربانی گنبد است. وی همچنین پیدا شدن اجسا د۳ تن از افراد ترکمن در نزدیکی گنبد را تایید نمود.

منتظری در این تماس گفت: بدنبال کشف اجساد چهار نفر از اعضای ستاد خلق ترکمن در نزدیکی بجنورد، کمیتۀ تحقیقات از سوی سپاه پاسداران گنبد تشکیل شد و بلافاصله کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: خوشبختانه این کمیته به نتایجی رسیده است اما تا زمانی که عاملان این واقعه شناسائی و دستگیر نشوند از ذکر جزئیات آن خودداری خواهیم کرد.

منتظری گفت: پس از چند روز از کشف این اجساد، اطلاع یافتیم که اجساد متعلق به ۳ نفر دیگر از افراد ترکمن در نزدیکی بیابان‌های گنبد پیدا شده است. این جسدها یکی پس از دیگری پیدا می شود، هم از تركها و هم از ترکمنها، بعد از ظهر دیروز نیز به ما اطلاع دادند که اجساد 5 نفر دیگر پیدا شده، هرکس برود شاید مرگش حتمی باشد.

اعزام حاکم شرع

منتظری اضافه کرد: قرار است از سوی حضرت آیت الله منتظری، حاکم شرع به گنبد بیاید و به این وضع رسیدگی کند زیرا تاکنون شکایات فراوانی به ما رسیده است، حاکم شرع نیز اعلام کرده که وقتی اوضاع گنبد آرام شد به آنجا خواهد آمد.

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران گنبد در مورد چگونگی کشته شدن 4 تن از اعضای ستاد خلق ترکمن گفت:

این 4 نفر که طواق محمد واحدی، عبدالحکیم مخدوم، درخشنده توماج و جرجانی نام داشتند در جریان حوادث اخیر گنبد دستگیر شدند و به تهران انتقال یافتند…………………………………………….

وی در پایان گفت: کمیتۀ تحقیقات به نتایج خوبی رسیده است که در حال حاضر نمیتوانیم جزئیات آنرا افشا کنیم. منتظری همچنین گفت: ستاد خلق ترکمن یک مرکز جاسوسی بود زیرا مدارکی بدست آوردیم که آنها قصد داشتند ارتش خلقی ترکمن تشکیل دهند و حتی پرسش‌نامه‌هایی را در منطقه در مورد بروز جنگ توزیع کرده بودند که پس از بررسی، این مدارک را افشا خواهیم کرد.

 نامه به رئیس جمهور

خسرو ایرانپور فرزند پرویز ایرانپور، یکی از قربانیان اخیر ترکمن صحرا در نامه ای به رئیس جمهور که رونوشت آنرا به روزنامه اطلاعات فرستاده دربارۀ وقایع اخیر گنبد می نویسد:

جناب آقای ابو الحسن بنی‌صدر ریاست جمهوری اسلامی ایران.

در شرایطی که شما رئيس جمهور مرتبا به لزوم استقرار حکومت قانون و رفع سانسور تأئید میکنید، آیا میدانید در بندر ترکمن و روستاهای اطراف آن چه میگذرد؟

همانطور که اطلاع دارید اخيرا درگیریهایی در گنبد صورت گرفت که با کشته شدن دهها تن پایان رسید.

در ساعت پنج بامداد روز ۱۱٫۲۹/58 ماموران ارتشی به بهانۀ جستجوی اسلحه در بندر ترکمن و روستاهای اطراف به خانه‌های مردم ریختند و عده ای از جمله پدر نویسندۀ این سطور پرویز ایرانپور، یوسف قرجه و همچنین نازدردی نوشین را بازداشت کردند با این تو ضیح که بازداشت شدگان طی چند ساعت آینده آزاد خواهند شد و اما در پی این بازداشت های غیر قانونی نه تنها آزادی دستگیر شدگان عملی نشد، بلکه ارتش آنها را تحویل سپاه پاسداران بهشهر داد و سرانجام اجساد بازداشت شدگان در تاریخ 2/12/58 در گوشه و کنار شهر گنبد و اطراف آن پیدا شد، بدون آنکه کسی یا دستگاهی مسئولیت قتل این افراد را برعهده بگیرد.

آقای رئیس جمهور! این است معنی عدالت و امنیت؟!

ما از شما استمداد ميكنیم تا اولا جلوی این کشتار وحشیانه را بگیرید، ثانيا دستور فرمائید که عاملین این قتلهای هولناک تحت تعقیب قانونی قرار گیرند .

                                                                                                                  با احترام خسرو ایرانپور 

از آرشیو مرکز مطالعات تورکمن

Turkmen Study Center

https://www.turkmenstudy.com


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن