اخبار ویژهاعلامیه هاایران و جهانتورکمن صحراحقوق بشرزنان

در آستانه جشن بین المللی بهار، دیکتاتور اردوغان ضربۀ دیگری بر جامعه زنان زد!

 کنوانسیون اتحادیۀ اروپا تحت عنوان ” کنوانسیون جلوگیری از خشونت خانگی و خشونت علیه زنان” معروف به کنوانسیون استانبول که ترکیه آنرا در سال 2011 امضا کرده بود، در 19 مارس 2021 با فرمان اردوغان ریئس جمهور لغو و ترکیه از توافق نامه خارج شد. خروج ترکیه از کنوانسیون استانبول ضربه سنگینی به حقوق زنان، مطالبات زنان برای برابری و آزادی است!

کنوانسیون ۲۰۱۱ استانبول دولت‌ها را ملزم به تصویب قوانینی می‌کند که خشونت خانگی، تجاوز جنسی زناشویی، ختنه زنان و آزارهای مشابه را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

کشورهای امضاکننده متعهد شده‌اند که شرایط لازم را برای مبارزه با این معضل فراهم کنند. ترکیه پنج سال پیش این توافق‌نامه را تصویب كرد و به عنوان یک قانون برای حمایت از خانواده و مبارزه با خشونت علیه زنان بر آن صحه گذاشت. اما منتقدان می‌گویند که در عمل، هنجارهای قانونی کنوانسیون استانبول به کار گرفته نمی‌شود و زنان ترکیه همچنان تحت حفاظت قانونی قرار نمی‌گیرند.

حزب عدالت و توسعۀ اردوغان حتی نمی تواند دلیل خروج از توافق نامه ای را که قبلاً  آنرا امضا کرده است، توضیح دهد.

حزب جمهوری‌خواه خلق، مهم‌ترین حزب مخالف در ترکیه از این اقدام دولت انتقاد کرده است. گوگچه گوچن، معاون این حزب گفته است خروج ترکیه از این کنوانسیون به معنای “شهروند درجه دو بودن زنان و اجازه دادن برای کشتن” آنهاست.

خشونت خانگی و زن کشی یک مشکل جدی در ترکیه به شمار می‌رود. در سال 2019 بیش از 430 زن در ترکیه بقتل رسید و این تعداد در سال 2020 کاهش نیافت

سازمان‌های مدافع حقوق زنان خواهان حمایت‌ بیشتر از زنان هستند و در همین حال معتقدند دولت ترکیه “تقریباً” هیچ کاری نمی‌کند.

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن