اخبار ویژهادبی - فرهنگیاعلامیه هاترکمن های جهانتورکمن صحراسیاسیملی

شادمهر! ملت تورکمن این توهین ات را هرگز نخواهد بخشید.

خبر―ایسنا: امانقلیچ شادمهر نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز(جمعه ۲۸ مرداد 1401) در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه مختومقلی را در ترکمنستان به نام خود به تاراج می برند حال آنکه مختومقلی متعلق به گنبدکاووس است.

https://www.isna.ir/news/1401052820443/

آمانقلیچ شادمهر که هیچ نوع سابقه فعالیت سیاسی و اجتماعی ندارد و صرفا بعنوان شاعر و نویسنده!! شناخته می شود برای بهم زدن و راندن فعالین سیاسی منطقه از صحنه سیاسی، توسط مقامات حکومتی بعنوان نماینده مجلس به تهران آورده شد تا چیزکی در مورد تورکمنها گفته شده باشد.

حال بگذریم در این مدت که وی بعنوان نماینده ملت تورکمن بر کرسی مجلس لمیده نه جسارت آنناجان آخون یارعلی همکسوت خویش در دوره احمدشاه قاجار را داشت که از تریبون مجلس به کشتار دهها تورکمن توسط تفنگداران حکومت استرآباد اعتراض کرد و نه شهامت محمد آخون گرگانی را که چسان از جنایات مأمورین املاک رضاشاهی و محمدرضاشاهی در صحن مجلس پرده برداشت و نه حداقل مثل مرحوم ممی هلاکو که از بلندگوی مجلس فریاد برآورد “غصب زمین تورکمن صحرا همان معامله ای است که اسرائیل با فلسطینیان می کند” و…

این شادمهر حتی جسارت محکوم کردن تفنگچیان زابلی را در کشتار اخیر موکلین اش و یا مسئله تجاوز به دختران تورکمن توسط یک زابلی را نداشت و دم برنیاورد و یا اقدامی برای کشاندن آنها به پای محاکمه نکرد.

در شرایطی که در تورکمن صحرا انواع و اقسام مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیداد می کند، این به اصطلاح نماینده مردم به موکلین خویش و به باورها و مقدسات آنها توهین می کند و اظهار فضل می کند که مختومقلی را تورکمنستان به تاراج برده است. آیا اشاره‌ای به تاراج گاز تورکمنستان توسط تهران و نپرداختن پول گاز کرده اید؟

نماینده!! به دور برت نگاه کن هر روز چه تاراج هایی توسط دست نشاندگان حکومت در منطقه می شود. آیا برای مردم و موکلین ات تنبان باقی گذاشتن، همه چیز از زمین اش گرفته تا آب و خاکش، از گله ها و رمه گرفته تا تالابهایش تاراج می شود، آنوقت چه بی حیا تاراج را به جای دیگر حواله می کنید! آیا به تاراج روحیه ملی و به اعتیاد کشانیدن 80 درصد جوانان تورکمن توسط قاچاقچیان مورد حمایت دستگاه اشاره کردید؟

اگر آکادمیسین های تورکمنستانی از کومشالی بؤریف گرفته، بککی بردیف، آحمد گورگنلی، پروفسور مأتی کؤسایف تا آکادمیسین بای محمد قارریف نبود تا حالا ما شناخت دقیقی از زندگی و آثار مختومقلی نداشتیم، حتی حاجی قاوشان محل تولد شاعر را، دیپلومات و نویسنده تورکمنستانی قلیچ قولیف مطرح کرد. عالمان و  ادیبان تورکمنستانی که بخاطر تحقیق درباره آثار شاعر ملی مان با زدن انگ ملی گرایی، سالها تحت تعقیب و شکنجه شوونیستهای روس قرار گرفتند.

شادمهر! کمی تاریخ تورکمن را مطالعه کن. در زمان حیات مختومقلی سرزمین تورکمن یکپارچه بود فقط در دوره ناصرالدین شاه و پس از کشتار گوک تپه (12 ژانویه 1881) دوپارچه شد، تا آن موقع تمامی سرزمین تورکمن از زبان شاعر بعنوان تورکمن صحراسی شناخته می شد. بعبارتی تمامی سرزمین تورکمن چه تورکمنستان کنونی و تورکمنصحرا و شمال افغانستان واحدهای از کل یک سرزمین می باشند.

شادمهر شاید ندانی در همین گنبدقابوس، در اوایل سال 1357 همزمان با ورود بی بی پألیووانا وزیر آموزش و پرورش تورکمنستان و سئوال وی از مسئولین شهر آیا در کتابخانه شهر دیوان اشعار مختومقلی هست یا نه؟ مأمورین ساواک بفوریت کتاب شاعر را جمع آوری کردند؟ کی تاراجگر است؟ حتی رژیم پهلوی اجازه ساخت یادبودی بر آرامگاه وی را نداد

اقای نماینده!! آیا فراموش کردید که در سال 1363 در مراسم مختومقلی در آق توقای چسان پاسداران حکومتی دیگهای پلوی صدقه را چپه کرده مانع برگزاری مراسم شده، آنها را از آق توقای دور کرد و یا راه و جاده ورود به محل ضیافت را با گذاشتن افراد مسلح بستند.

شادمهر! تو با این سخنان ات نه تنها به موکلین ات بلکه به کل تورکمنها جهان، به تمامی مخلصین شاعر ملی مان توهین کردی و دل آنها را آزردی. ملت تورکمن تو را بخاطر این توهین ات هرگز نخواهد بخشید!

مرکز مطالعات تورکمن. 25 آگوست 2022

زیرنویس:

امانقلیچ شادمهر- نماینده یازدهم، گلستان (گنبد کاووس)

سوابق اجرایی : معاون دانشگاه گنبدکاووس

میزان تحصیلات : کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب

برخی از طرح و لوایح امضاء شده شادمهر در مجلس:

1399/09/23 طرح الزام به ارائه کمک های بشردوستانه به مردم یمن

1399/11/04 طرح الزام دولت به تعیین سرفصل« جنایات استکبار جهانی » در کتب درسی مدارس ودانشگاهها

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن