اسنادترکمن صحراروزنامه ها

از اسناد جنبش ملی؛ کنفرانس مطبوعاتی توماج در تهران

«ما معتقدیم که بهترین راه همان دادن حق خودمختاری به خلق ها است منظور ما از خودمختاری تجزیه طلبی نیست.

تاکنون دولت سیاست مشخصی را در مورد مسئله اراضی ارائه نکرده است و با عدم ارائه سیاست ارضی از سوی دولت، مالکان و متنفذان استفاده می کنند

«اینکه تابحال شوراهای ترکمن صحرا از سوی وزیر کشور و دولت به رسمیت شناخته نشده بود به این دلیل است که تاكنون ما هیچگونه تماس مستقیمی با دولت و رهبر انقلاب نداشته ایم و تمام گزارش هائی که به دولت و رهبر انقلاب می رسید، مغرضانه و از طرف غاصبان و مالکان بوده است. اینان سعی دارند که شورا های دهقانی و روستائی ترکمن صحرا را متلاشی ساخته و آنها را تحمیلی جلوه دهند


کنفرانس مطبوعاتی توماج در تهران درباره اوضاع تورکمن صحرا

  • توماج: «بخاطر رفت و آمدهای مکرر فئودال ها به تهران، به وزارت کشور، به دفتر امام و جاهای دیگر… حتی پلاکاردهاییکه به در وزارت کشور چسبانده بودند که ما برای برداشت محصول گندم گنبد به گروه ضربت احتیاج داریم و ضدانقلابیون را سرکوب بکنیم را ما در وزارت کشور مشاهده کردیم.
  • هیئت حسن نیت ترکمنصحرا پس از ملاقات پنجشنبه 24خرداد ماه با خمینی و وزیر کشور، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و پیرامون مسائل منطقه ترکمن صحرا توضیحاتی داد.

سخنگوی این هیئت [شیرمحمد درخشنده توماج] اظهار داشت: «منطقه ترکمن صحرا زمین های بسیار حاصلخیزی دارد که همه آنها در چنگ زمینخواران و سرمایه داران درباری و رژیم منفور پهلوی قرار گرفته بود. اکنون که به روستاهای ترکمن صحرا نگاه می کنیم می بینیم که ساکنان آن از محرومترین افراد هستند، درحالی که در قلب منطقه ی زرخیزی قرار گرفته اند. هیچ یک از آنها یک وجب زمين ندارند. نه آب آشامیدنی دارند، نه بهداشت دارند و نه برق و حمام و نه مدرسه.

همین کسانی که زمین های مزروعی خودشان را از زمان رژیم گذشته از دست داده بودند، دوباره با اتحاد و همبستگی و با ایجاد شوراهای دهقانی و روستائی برای بازپس گرفتن زمین های از دست رفته شان به پا خاستند و مقدار زیادی از زمینهای غصب شده را از دست غاصيان بدر آوردند، ولی تاکنون دولت سیاست مشخصی را در مورد مسئله اراضی ارائه نکرده است و با عدم ارائه سیاست ارضی از سوی دولت، مالکان و متنفذان استفاده می کنند و مسئله را بزرگ جلوه می دهند و با تکیه بر كميته ها و مراکز قدرت که خود در راس آنها قرار دارند، در تلاشند که مثل سابق زمینها را در اختیار خود بگیرند. اما اتحاد دهقانان باعث می شود که این افراد به آسانی نتوانند به مقاصد خودشان دست یابند و این مسائل درگیریها و کشمکشهایی را در منطقه بوجود آورده است. و اکنون ما به تهران آمده ایم برای اینکه بار دیگر فتنه و آشوبی که همین غاصبان و ساواکی ها و بعضی عناصر کمیته ها که در جریان ماه های اخیر ترکمن صحرا ماهیتشان برای ما معلوم شد، قصد دارند بپا کنند، خنثی کنیم. ما در ملاقات با وزیر کشور سئوال کردیم که سیاست دولت در زمینه کشاورزی و مسائل ارضی چیست؟»

این سخنگو پیرامون تشكيل شورا های دهقانی در ترکمن صحرا اظهار داشت:

«تشکیل شوراهای دهقانی و تمرکز آنها در یک ستاد مرکزی بنام “ستاد مرکزی شورا های دهقانی و روستانی ترکمن صحرا”، ضمن پاسداری از ثمرات انقلاب با توجه به محتوای ضد امپریالیستی و دمکراتیک آن، این هدف را دنبال می کند که از طریق همین شوراها خلق های ایران بتوانند برسرنوشت خود حاکم شوند ما در منطقه ترکمن صحرا قصد داریم شعار “زمین از آن کسی است كه روی آن کار می کند” را عملی كنیم.»

سخنگوی هیئت حسن نیت ترکمن صحرا در ادامه توضیحاتش گفت: «شوراهای دهقانی روستائی ترکمن صحرا رسیدگی به اختلافات و اینکه به چه نحو زمین های ازدست رفته و غصب شده را دهقانان باید باز پس بگیرند، وظیفه اصلی و مبرم خود قرار داده است. همچنین این شورا ها مسائل درمانی، بهداشت، دادن کمک های مالی به دهقانان را به عهده دارند.»

این سخنگو اظهار داشت: «با تشکیل شورا ها و ستاد مرکزی آن در گنبد، اتحاد حیرت انگیز و زایدالوصفی در صفوف خلق ترکمن ایجاد شده که یکی از موارد برجسته شورا های ترکمن صحرا است و این باعث تحكيم برادری و مودت در میان آنها است.»

این سخنگو افزود: «اینکه تابحال شوراهای ترکمن صحرا از سوی وزیر کشور و دولت به رسمیت شناخته نشده بود به این دلیل است که تاكنون ما هیچگونه تماس مستقیمی با دولت و رهبر انقلاب نداشته ایم و تمام گزارش هائی که به دولت و رهبر انقلاب می رسید، مغرضانه و از طرف غاصبان و مالکان بوده است. اینان سعی دارند که شورا های دهقانی و روستائی ترکمن صحرا را متلاشی ساخته و آنها را تحمیلی جلوه دهند، در حالیکه این کانونها از بطن جامعه روستائی و از دل خلق های تحت ستم برخاسته اند و فکر می کنم که هر کس که به آزادی عقیده داشته باشد از این شورا ها و ستاد مرکزی دفاع کند.»

سخنگوی هیئت حسن نیت ترکمن صحرا پیرامون اقدام های دولت در منطقه اظهار داشت:

«ما طرح ۸ ماده ای مبنی برخودمختاری و مسائل ارضی و غیره به دولت پیشنهاد کردیم ولی دولت با هیچکدام از آنها تاکنون برخورد مشخصی نداشته است و عملا بعداز انقلاب در هيچ زمينه برنامه ای به نفع زحمتکشان منطقه ترکمن صحرا، پیاده نشده است. مسلما پذیرش وجود شورای دهقانی و روستانی برای دولت مشکل است و این بخاطر گرایش های مختلفی است که در درون دستگاه حاکم جریان دارد.»

وی در مورد برداشت محصول زمین های مزروعی خاندان پهلوی و وابستگان آنها گفت: «بطور کلی در مذاکره با نمایندگان دولت به این نتیجه رسیدم که محصول امسال زمین های خاندان منفور پهلوی و وابستگان آنها، با نظارت نماینده دولت، نماینده ستاد مرکزی و نماینده شوراهای دهقانی برداشت شود و عایدات آنها را برای عمران و آبادی روستاهایی که محصول در اطراف آن کشت می شود، مصرف كنند.»

  این سخنگو راه و نحوه انعكاس حقوق خلقها را در قانون اساسی چنین تشريح کرد:

«ما معتقدیم که بهترین راه همان دادن حق خودمختاری به خلق ها است در قانون اساسی. البته این نوع خودمختاری را شاید بعضی ها به غرض به معنای تجزیه طلبی تعبیر کنند و ما اعلام می کنیم که منظور ما از خودمختاری تجزیه طلبی نیست.

منبع: روزنامه آیندگان. 26 خرداد 1358

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن